چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ |۱۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 17, 2024
حجت‌الاسلام محسنی

حوزه / حجت‌الاسلام محسنی، گفت: ممکن است فردی در هنگام مرگ در نماز باشد، اما دین آن سلامت نباشد، لذا دغدغه سلامت دین به میزانی اهمیت دارد که ممکن است فردی نماز نیز بخواند اما انسان درستی نباشد و یا نماز آن قبول نباشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام محسنی شامگاه دوشنبه در مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) در هیئت انصارالمهدی مرکز فرهنگی شهید مدرس با اشاره به پیوستگی اجتماعی اسلام و لزوم بسترسازی امر ظهور، اظهار داشت: باید گذشته را برای رسیدن به آینده، مورد عبرت قرار دهیم و فراموش نکنیم آینده ما ظهور امام زمان(عج) است و امام نمی‌آید مگر آن که عدد ما زیاد شود.

وی افزود: در این مجالس باید زمینه عددسازی به وجود بیاید و کاری کنیم در عین اینکه جمعیت زیاد می‌شود از این جمعیت، خروجی‌های تنومند فکری که حاضر باشند برای امام زمان(عج) هزینه کنند نیز تربیت شوند.

وی با بیان دلایل پشت کردن برخی افراد به اهل بیت(ع)، گفت: از نگاه اهل بیت(ع) دلیل آنکه گروهی ائتلاف بر بیعت کردند، اما اختلاف در تبعیت داشتند، این است نگاه آنها به دین، یک نگاه جدی نبود، به بیان دیگر دین داشتند، اما در بزنگاه انتخاب بین دنیا و دین، حاضر بودند دین را فدای دنیا کنند.

حجت الاسلام محسنی با تأکید بر این که مهم‌ترین دغدغه در نگاه اهل بیت(ع) و قرآن کریم، دغدغه سلامت دین بوده است، تصریح کرد: دو واقعه تاریخی برای مثال بیان می‌شود، مثال اول در خطبه شعبانیه که رسول خدا(ص) پیش از ماه مبارک رمضان درباره توصیف این ماه خواندند و در حین آن، پس از پاسخ به سوال امیرمومنان(ع)، پیامبر شروع به گریه کردند و فرمودند، در آینده در ماه رمضانی در حین نماز و در محراب به شهادت می‌رسید.

وی اضافه کرد: پیامبر(ص) به امیرمومنان درباره شهادت حضرت خبر می‌دهند، اما امیرالمومنین(ع) به جای سوالات مادی و دنیایی می‌فرماید "و ذلک فی سلامه من دینی؟ ".

این کارشناس دینی، عنوان کرد: این به آن معنا است که ممکن است فردی در هنگام مرگ در نماز نیز باشد، اما دین آن سلامت نباشد، لذا دغدغه سلامت دین به میزانی اهمیت دارد که فراتر از آن است و ممکن است فردی نماز نیز بخواند اما انسان درستی نباشد و یا نماز آن قبول نباشد.

وی خاطرنشان کرد: مثال دوم، روایت در کامل الزیارات است که امیرمومنان(ع) به حضرت اباعبدالله(ع) فرمودند تو کشته می‌شوی و خون تو توسط بنی امیه ریخته می‌شود، اما آنها نمی‌توانند دین تو را بکشند، یعنی دین تو سالم می‌ماند و سیدالشهدا(ع) این‌گونه می‌فرماید: "حال که دین من سالم می‌ماند، برای من کافی است".

حجت الاسلام محسنی با اشاره به دلایل نداشتن دغدغه سلامت دین، ابراز کرد: دلیل آن که امروز دغدغه سلامت دین وجود ندارد، این است که آن دین استانداردی که اهل بیت(ع) فرموده‌اند در زندگی ما نیست و با سلیقه‌های خود خرافاتی را وارد دین کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: خرافه‌هایی در زندگی‌های ما آمده است و ما آنها را به راحتی قبول کرده‌ایم، زمانی که خرافه و بدعت وارد دین شد، نتیجه آن نیز بروز فتنه‌ها خواهد بود.

این کارشناس دینی، انسان جوانمرد را بخیل نسبت به دین خود عنوان کرد و ادامه داد: فردی که نسبت به دین خود بخیل است، دین خود را ارزان نمی‌فروشد، بنابراین معصوم می‌فرماید "مال خود را خرج آبرو و سلامتی خود کنید و آبرو و سلامتی خود را خرج دین کنید".

وی شرط ایجاد پیوستگی اجتماعی را پیوست با دین بیان کرد و گفت: انسجام دینی یعنی تا انسان با دین خود انسجام نداشت باشد، نمی‌تواند همبستگی اجتماعی پیدا کند، پس باید از کربلا عبرت گرفت و عبرت آن در این است که حرکت کنیم و عدد امام زمان(عج) را زیاد کرده و خود نیز رشد کنیم.

حجت الاسلام محسنی، ابراز کرد: لازمه رشد این است که از گذشته‌ها عبرت بگیریم و بدانیم افرادی که در ظاهر مومن بودند و ائتلاف در نامه نگاری و سینه زدن داشتند اما زمانی که قرار بود اقدام کنند مطابق آن اعلام خود اقدام نکردند، زیرا نظم دینی آنها به هم ریخته بود.

وی تأکید کرد: دین ما بسیار زیبا است و نباید آن را در محرم خلاصه نکنیم، اجتماعات این دین به میزانی زیبا است که تمام دنیا باید برای آن حسرت بخورد، هم چنان که اهل بیت(ع) با اخلاق عددسازی و جذب افراد می‌کردند، از همین رو حجاب، نماز و مسلمان بودن نیز اخلاق می‌خواهد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha